De Keerzijde Van Virtual Reality

Onderzoek heeft aangetoond dat VR mogelijk obesitas bij kinderen, autisme kunnen bestrijden en zelfs schoolresultaten kunnen verbeteren.

Maar er is een keerzijde. https://virtual-reality-bril-kopen.nl  maakt vaak vergelijkingen met regulier gamen. Veel van de problemen die historisch zijn aangekaart tegen de game-industrie, kunnen dus een tweede blik in de context van VR rechtvaardigen.

Ontstaat er ongevoeligheid bij het gebruik van VR?

Sommige experts vrezen dat VR gebruikers ongevoelig maakt. Dit kan door middel van gewelddadige spelletjes of door oefeningen voor militair personeel waarin soldaten trainen in gesimuleerde gevechtsscenario’s.

Het zou kunnen betekenen dat een persoon niet langer wordt beïnvloed door extreme gedragingen, zoals geweld. Ze kunnen mogelijk niet de juiste empathie of mededogen tonen. Sommige deskundigen stellen zelfs dat in sommige situaties een ongevoelige gebruiker actief gewelddadige scenario’s opzoekt voor een gevoel van macht en voor de adrenaline-kick.

Dit is met name opgemerkt in degenen die meeslepende games met VR spelen of de vorm aannemen van first person shooter-games.

Beïnvloeden de games het gedrag van kinderen?

Recent onderzoek ontkent dit, wat suggereert dat gewelddadige videogames het gedrag van kinderen niet beïnvloeden. Toch is het belangrijk om te onthouden dat kinderen jonger dan 12 jaar een significante psychologische ontwikkeling doormaken. Games die niet geschikt zijn voor de leeftijd of uren duren (meer dan drie per dag) om te voltooien, kunnen een negatief effect op hen hebben.

Het Optreden Van Een Virtuele Verslaving

Naarmate VR-technologie beter beschikbaar wordt en zich naar andere industrieën uitbreidt, kan er een toename van de virtual reality-verslaving zijn, die een weerspiegeling is van videogameverslaving, maar mogelijk nog aantrekkelijker is.

Deze mensen zullen de grenzen tussen echte, vergrote en virtuele realiteit vervagen. Hun echte wereldleven kan daardoor lijden.

Een voorbeeld van een virtuele verslaving

PokemonGo is een goed voorbeeld. Dit kan als een augmented reality-spel worden beschouwd; het verbetert de realiteit in plaats van het te vervangen door een volledig verzonnen omgeving. Het plaatst dingen in de werkelijkheid die er niet echt zijn, maar via het spel kunnen worden waargenomen.

De hype rond het spel was immens – en werd al snel gevolgd door berichten over mensen die in het verkeer kwamen, werden ontslagen of overvallen en zelfs hun kinderen achterlieten om Pokemons te achtervolgen. In deze uitgebreide wereld verwaarloosden ze hun omgeving en verantwoordelijkheden in de echte wereld.

Hoe Is De Keerzijde Van Virtual Reality Op Te Lossen?

De sleutel om dit aan te pakken is vergelijkbaar met het aanpakken van mogelijke verslaving: zelfbeheersing. Het is van vitaal belang om de uren besteed aan het spelen te beperken, vooral als kinderen de gamers zijn. Ouders kunnen het apparaat behandelen als een beloning voor goed gedrag. Ze kunnen ook de toegang beperken als kinderen de tijdslimiet overschrijden of zich slecht gedragen.